Litt dokumentasjon om hendelser i og rundt regjeringskvartalet den 22. juli 2011

Dette innlegget er ikke ment å peke ut spesielt viktige observasjoner, men det er å håpe at det kan hjelpe til med den generelle forståelsen av det som skjedde i området terrordagen. Et poeng, de nakne kvinneføttene, har jeg nevnt tidligere, men velger å ta det med også denne gangen. Mellom blødende hoder og nakne føtter ser selve kroppen ut til å ha unngått sår og andre synlige skader.

Kvinneføtter
Det er ingen spøk å bli sprengt ut av sitt eget fottøy.

Johan Christian Tandberg var på plass med bilen utenfor enden av Y-blokka i god tid før røyken etter eksplosjonen hadde lagt seg:

Johan Christian Tandbergs bil utenfor Y-blokka ca halvannet minutt etter eksplosjonen
Tandbergs bil på plass 50 sekunder ut i en film som ble startet 20-40 sekunder etter eksplosjonen.

Johan Christian Tandberg ute av bilen utenfor Y-blokka
Tandberg på vei ut av bilen ved enden av Y-blokka på Johan Nygaardsvolds plass.

Kort tid etter ble det neste bildet av Johan Christian Tandberg tatt på Einar Gerhardsens plass, der han står i samtale med Tom Brunsell (avd. direktør justisdepartementet høyblokkas tiende etasje) og kollega Heide Mari Olsen:

Tandberg på E. Gs plass 2
Tandberg, Olsen og Brunsell møtes på Einar Gerhardsens plass.

De to byråkratene Brunsell og Olsen ble kort tid før dette ikonisert gjennom det neste bildet:

Brunsell og Olsen 22. juli 2011
Brunsell støtter den kort tid før dette bildet ble tatt, bevisstløse Olsen ut av Høyblokka og over Einar Gerhardsens
plass.

Her er Tom Brunsell fra et intervju med NRK i forbindelse med minneseremonien et år etter terroren:

Tom Brunsell
Tom Brunsell på minnemarkeringen et år etter terroren.
https://tv.nrk.no/serie/ekstra-nyhetssending-tv/nnfa41004412/22-07-2012#del=1&t=56m34s

Når vi først er inne på Johan Christian Tandberg, husker kanskje noen innlegget der jeg pekte på at de to overvåkingskameraene under takskjegget på Y-blokka ut mot Grubbegata ikke syntes på Google Street View? I filmen til Tandberg på 09:43 har jeg kopiert ut dette bildet, som ikke viser et eneste kamera:

Manglende overvåkningskameraer i enden av Y-blokka

Det ville også vært et ugunstig sted å plassere slike kameraer, for en hvilken som helst gatens helt kunne hoppet opp og revet de ned i ly av nattens mulm og mørke. Vi får holde en mulighet åpen for at det var to svært høyteknologiske og små kameraer som ikke syntes.

Avisene kalte Tandberg for en “tilfeldig tilskuer”. I filmen kalte han seg for innsatsleder og ambulansepersonell, og dette er merkelig for en som trolig arbeidet med alt annet enn helsetjeneste. Hvem arbeidet han egentlig for? Hvordan kan han dukke opp på samme tidspunkt etter to forskjellige terrorhendelser i to forskjellige lands hovedsteder?

Amnesty International

Blant alle de frivillige som hjalp til med skadde i området utenfor Schibsted-huset (VG-huset i Akersgata 45) fantes også en som var under opplæring eller kanskje var lærer i Amnesty International:

Opplæring Amnesty International
Hjelper fra Amnesty International, som har hovedkontor i Grensen som krysser Akersgata et kvartal sør for nr. 45.

Når en ser nærmere etter på buksa, jakkeermet og skjorta rundt håndleddet må dette være personen fra Amnesty International:

Amnesty International 22. juli 2011

Noe som bekreftes av hans tilstedeværelse hos det ene barføtte offeret utenfor VG-huset:

Amnesty-mannen ved barføtt offer utenfor VG-huset
Amnesty International gjorde en innsats for å hjelpe terrorofrene i Oslo den 22. juli 2011. Det er også en annen med
gult bånd på bildet, men hva det er vet jeg ikke.

Var Amnesty International deltakere i en øvelse i området den dagen? Jeg stiller spørsmålet fordi jeg tviler på at det er normalt at ansatte i Amnesty-kontoret i Grensen 3 går rundt med synlig gul identifikasjon. Det kan være andre årsaker også, men hvis en tar i betraktning at det florerer med merkede personer i hele området, kan det få en til å tenke på øvelser som går over i virkelighet.

Skadd blødende kvinne med to personer med id-kort
Skadd kvinne geleides i sikkerhet av to ID-merkede og svært hjelpsomme personer. Utrolig nok har hun fått lov
til å beholde skoene.

44 thoughts on “Litt dokumentasjon om hendelser i og rundt regjeringskvartalet den 22. juli 2011

  • 30. mars 2016 at 19:15
    Permalink

    Et poeng, de nakne kvinneføttene, har jeg nevnt tidligere,

    De liker symbolikk og vage referanser, de som driver med dette. De nakne kvinneføttene kan være nok en slik referanse, som i så fall kan fortelle endel om hvor referansen har sitt opphav:

    «knock somebody’s/something’s socks off «
    http://idioms.thefreedictionary.com/knock+socks+off

    «to completely defeat a competitor»
    «To overwhelm or amaze.»

    Amerikansk idiom.

  • 30. mars 2016 at 20:24
    Permalink

    Ja, og de ser virkelig ut til å slå folk ut av sokkene samme hvor de dukker opp med terroren sin. I Belgia og Brussel var terroren av det merkelige slaget. Det finnes ikke bilder av drepte, ingen filmer, knapt nok bilder av skadde. Tusenvis av mennesker på offentlige steder, alle med mobiltelefoner. Kun to skadde dokumentert. Det var opprinnelig tre, men han ene “mannen” som lå død med beina ti centmeter over bakken var så enkelt gjennomskuelig ei dukke, at bildet har forsvunnet. Håper det “dukker” opp igjen …

    Søkeordene er Victims Belgia Terror:

    https://www.google.no/search?q=victims+brussel+terror&espv=2&biw=1920&bih=965&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj-jMztgenLAhWCXhoKHUD0BDwQ_AUIBigB#imgrc=_

    Her er det ene offeret. Blødende ansikt og blod på de skjøre nakne føttene, eller nakne/bare minus en kvart:

    De grusomme spikerbombene har heldigvis ikke skadd henne. Klærne er det verre med. Jakka og genseren/trøya under er revet i filler. Heldigvis for offeret har det gått bra med både BH-området og magen allikevel. Var nok hell i uhellet.

  • 30. mars 2016 at 20:35
    Permalink

    Ca. 11:46 ut i filmen til Johan Christian Tandberg så har han kommet til området der Mirakelkvinnen ble funnet. Han snakker med det som kan være politiets innsatsleder. Tandberg forteller at jeg befant meg under her da det smalt. Det må ha vært området med arbeidsplassene til DSS og deres overvåking. Det er utrolig godt gjort at han befant seg både der og i bilen i Akersgata samtidig, hvis det ikke er en hemmelig garasje under der, da, og han kjørte fortere enn svint ut og dukket opp ved enden av Y-blokka etter ca. et minutt.

  • 30. mars 2016 at 21:01
    Permalink

    Forholdsvis like jakker på Tandberg Og Tetlie. Er det gummistøvler Tandberg har på seg ?

  • 31. mars 2016 at 22:30
    Permalink

    Bare et lite tips, ser mannen som filmet fra regjeringskvartalet nå er på debatt på nrk. Han befant eg visst også tilfeldigvis i Brussel når terroren rammet der.

  • 29. april 2016 at 23:29
    Permalink

    Denne saken er jo så og si løst, også for oss som sliter med den offentlige historien. De har nesten 10 minutter med Breivik på overvåkingskamera. Det er bare det at…. http://www.tv2.no/v/550793/

  • 30. april 2016 at 08:40
    Permalink

    Beviset hadde forsvunnet ut av syne der gitt. Prøvde på archive.org også, men siden var ikke lagret, og de registrerer den som fortsatt eksisterende på opphavsstedet, hvilket den jo er, bare med en vesentlig mangel.

  • 2. mai 2016 at 21:28
    Permalink

    De laster sikkert opp videoen igjen hvis noen gjør dem oppmerksom på feilen 🙂

  • 3. mai 2016 at 23:33
    Permalink

    Angående videoer som har blitt slettet, så er Johan Christian Tandbergs dokumentasjon av egne løgner en av de som har blitt borte. Filmen er lagret, så jeg har ikke tenkt så mye over det, men fant ved en tilfeldighet filmen som en snutt hos NRK. Kvaliteten er ikke så god, men en ser en god del ved å klikke på ikonet for større visning. Dessverre ser filmen ut til å «låse seg» ganske tidlig, men det rekker å dukke opp en kraftig kar med grått hår og kortbukser 01:01 ut i filmen. Er det noen som kan identifisere ham?

    http://klipp.nrk.no/ad/video/Programbank_Oslo_MPEG4/2011-07-27/TAND_FERDIG_270711_WW_PBOslo_1000.mp4?129563030008849646?referrerUrl=null&OBT_fname=TAND_FERDIG_270711_WW_PBOslo_1000.mp4%3F129563030008849646%3FreferrerUrl%3Dnull

  • 4. mai 2016 at 02:26
    Permalink

    Vedkommende i korte bukser er med på
    «Seconds after the bomb attack in Oslo july 22nd 2011» tidlig i opptaket. En av flere med ID-skilt(?) Mer vet jeg ikke foreløpig:
    http://postimg.org/image/pq7bq2fa9/

    En annen mistenksom figur med en merkelig gange:
    http://postimg.org/image/tt8yqafhd/

    Tandberg lyver, men lyver han når han inndoktrinerende gjentakende uttaler noe sånt som «det ligger døde mennesker overalt»? (dere inkl. Jostemikk skal få slippe å svare på det)

  • 4. mai 2016 at 10:48
    Permalink

    Takk for svar, 2Q11. Jeg har lenge forsøkt finne ut av hvem denne personen er ved hjelp av filmen du nevner, men må melde pass. Årsaken til at jeg spør er at personen minner om en som pr. egne utsagn befant seg et helt annet sted på det tidspunktet. Det hjelper meg lite, for det er sikkert mange tusen menn som i en eller annen grad ligner på den personen jeg har i tankene.

    Tandberg var ikke sannferdig da han sa at det lå døde folk overalt, men jeg antar at han så fire omkomne, og sammen med skadde er det godkjent grunn til å komme med en slik uttalelse. De som befant seg i området de første hektiske minuttene ble vitne til sterke synsinntrykk, om de var spesialtrente soldater eller ei. Når det gjelder hans påstand om å ha båret ut skadde personer stiller det seg annerledes. Jeg vet hvilke person som ble båret ut fra det bygget Tandberg hadde vært inne i da han kom med den uttalelsen, og Tandberg var absolutt ikke en av dem som bar den hardt skadde ut på ei skapdør.

  • 13. mai 2016 at 15:09
    Permalink

    Det kommer også 2 menn med ryggsekk inn i bildet etter 0.46 sek hvor den ene stopper opp og hjelper et offer, mens den andre går rett forbi. Han har et par ekstra sko i venstre hånd. Ryggsekken ser det ut til at han gir fra seg etter 0.56 sek til en av de i blå jakke. men er usikker da filmen kutter der.

  • 13. mai 2016 at 15:17
    Permalink

    Mannen med sekken og skoene kan ses stående og se på etter 2.15 til venstre for ambulanse arbeideren.

  • 13. mai 2016 at 19:40
    Permalink

    Takk for disse observasjonene, Lars. Skal se på dem.

  • 24. oktober 2016 at 12:52
    Permalink

    Flott at du fant hele Tandberg-videoen og la ut lenke til den, Lars. Som du skrev, den er slettet flere steder.

    Når det gjelder det du mener at han nesten avslørte i forbindelse med intervjuet i den første videoen du lenket til, kan du fortelle akkurat hva du mener?

  • 24. oktober 2016 at 15:04
    Permalink

    Lars, takk for disse videoene. Disse bør lastes ned og sikres. Jeg har problemer med å få avspillt videoen fra BT og Aftenposten, og derved får jeg ikke lastet dem ned heller. Jeg har prøvd i to forskjellige operativsystemer uten hell. Aftenpostens vil ikke avspille i det hele tatt, og BT’s video stopper sånn ca midt i, gang etter gang.

    Er det noen andre her som kan laste ned disse videoene og legge dem ut for deling/nedlasting så vi får sikret dem før de antakelig forsvinner de også?

  • 24. oktober 2016 at 16:54
    Permalink

    Langt om lenge, og etter repeterende problemer, fikk jeg lastet ned filmene. Jeg lurer dog på hvorfor lyden på Aftenpostenvideoen de siste 8 sekunder er redigert bort. Han sier noe der som man må lese på leppene for å forstå.

  • 24. oktober 2016 at 17:12
    Permalink

    Dette med lydproblemene gjorde at jeg også ga opp, Pål. Skal gjøre som deg, og forsøke igjen og igjen. Har forsøkt å pause dem mens de går, slik at de får bufret litt, men det har ikke hjulpet til nå.

  • 24. oktober 2016 at 19:05
    Permalink

    Ca etter 1.35 sier han at bygningen skulle rase endrer med en gang til at det så ut som den skulle rase.
    jeg reagerte litt på dette. Forsnakket han seg nesten eller bare en liten talefeil ?

  • 24. oktober 2016 at 19:31
    Permalink

    Takk, Lars! Jeg heller i retning av å være enig i din oppfatning, at han var iferd med å forsnakke seg. Han sier jo veldig mye rart i den filmen han selv laget ved hjelp av mobiltelefonen. Noe av det er direkte løgner. Så har vi dette med at han dukket opp som troll av eske i Brussel også, hvilket har ført til at jeg tenker på ham som Dukkopp-Johan. Spesialist på ekstreme hendelser, og befinner seg i begivenhetenes sentrum ved to terror-aksjoner. Pussig skrue.

  • 24. oktober 2016 at 20:13
    Permalink

    Har litt mere jeg vil dele om Mr Tandberg. Han er i Afrika nærmere sagt i Gambia hvor han har startet med egg produksjon . Det kommer frem av det jeg kan finne at prosjektet skal være Norsk, men de har forsøkt og få inn penger via gofundme og https://www.generosity.com/community-fundraising/the-gambia-food-relief-project. Her er prosjektet på facebook med Tandberg avbildet i fn skjorte. https://www.facebook.com/FeedGambia Det er 2 eiere av prosjektet etter det jeg har funnet.
    Johan Christian Tandberg
    Abdou Njie
    Owners – NORWAYCO

    Her er partneren til Tandberg https://www.facebook.com/abdou.njie.37?fref=ts

    En Amerikansk kvinne med navn Angela Meekelson er den som står bak innsamlingen av penger på internett. https://plus.google.com/+AngelaMekkelson . På facebook går hun under navnet Angie Brown https://www.facebook.com/angiebmekkelson?pnref=friends.search

    Det har kanskje ikkeså mye og gjøre med saken over, men Tandberg i en Fn skjorte er interresant

  • 24. oktober 2016 at 20:18
    Permalink

    Meget interessant, Lars, og takk! Det gjør meg glad at noen bidrar på denne måten, og jeg skal studere opplysningene du kom med. Noe kan jeg si allerede nå, og det er at en som dukker opp på diverse terror-steder sekunder etter at ei bombe er detonert, og som på sin egenproduserte video presenterer seg som en fra beredskapsstyrken, tvilsomt produserer egg for sultne afrikanere. Det er jo det reneste sprøyt!

  • 24. oktober 2016 at 21:47
    Permalink

    Dette er direkteadressen til videoen til Tandberg på LiveLeak. Limer man denne inn i adressefeltet på nettleser skal de fleste nettlesere la deg laste den ned:

    http://edge.liveleak.com/80281E/s/s/16/media16/2011/Jul/27/LiveLeak-dot-com-24d04a66f477-flash_1000.flv.h264.mp4

    Du finner url i feks Mozilla eller Tor ved å høyreklikke et sted på siden der videoen ligger og velge «vis sideinfo/view page info». Sikkert lignende navn for funksjonen i andre nettlesere.

  • 24. oktober 2016 at 22:02
    Permalink

    Beklager, det ser ut som at denne direktelinken har dødd allerede. De har visst noe som heter «anti-hotlink protection» sikkert for å hindre nedlastinger som dette. Men jeg fikk den i hvert fall 🙂 , og kanskje denne metoden begynner å virke igjen om noen timer med en litt annen adresse under «vis sideinfo».

  • 24. oktober 2016 at 22:11
    Permalink

    Takk for lenke, Stargazer. Vi er nå flere som har sikret denne videoen på flere harddisker og domener på Internett.

  • 25. oktober 2016 at 20:52
    Permalink

    Er jo ikke sikkert det er samme Abdou Njie som Tandberg driver egg produksjon med, men er jo verdt å finne ut av. Er noe som skurrer med hele opplegget.

  • 25. oktober 2016 at 21:00
    Permalink

    Nei, det er ikke sikkert, Lars, men det er interessant allikevel. Diverse NGOer (ikke-statlige organisasjoner) har vokst fram som en pestplage i regi FN og vestlige «demokratiske» stater. Det er som du skriver interessant med Tandberg i FN-skjorte. Det er flere av dem som var i området rundt regjeringsbygningene den 22. juli 2011 som har hatt FN-merke på skjorta, og det skulle vært interessant å sett om noen av dem var blant de som kunne risikere å bli sendt på hasteoppdrag til utlandet. Selv setter jeg en femmer på at Tandberg duger bedre til å lede taktiske operasjoner for politi og militære, enn til å måke hønemøkk og plukke egg. Jeg gjør oppmerksom på at jeg er kjent for å ha tapt noen veddemål fra tid til annen.

  • 25. oktober 2016 at 23:43
    Permalink

    Har litt mere jeg vil dele om Mr Tandberg. Han er i Afrika nærmere sagt i Gambia hvor han har startet med egg produksjon . Det kommer frem av det jeg kan finne at prosjektet skal være Norsk, men de har forsøkt og få inn penger via gofundme og https://www.generosity.com/community-fundraising/the-gambia-food-relief-project. Her er prosjektet på facebook med Tandberg avbildet i fn skjorte. https://www.facebook.com/FeedGambia Det er 2 eiere av prosjektet etter det jeg har funnet.
    Johan Christian Tandberg
    Abdou Njie
    Owners – NORWAYCO

    Her er partneren til Tandberg https://www.facebook.com/abdou.njie.37?fref=ts

    En Amerikansk kvinne med navn Angela Meekelson er den som står bak innsamlingen av penger på internett. https://plus.google.com/+AngelaMekkelson . På facebook går hun under navnet Angie Brown https://www.facebook.com/angiebmekkelson?pnref=friends.search

    Det har kanskje ikke så mye og gjøre med saken over, men Tandberg i en Fn skjorte er interresant.

    Det siste først, Lars. Dette kan ha allverden å gjøre med saken over, altså hovedartikkelens del om Tandberg. Den profilen til Mekkelson/Brown, altså to navn på samme person, tilknyttet klavérmusikk-bransjen, minner om noe som er satt opp som alibi for en som er tilknyttet en helt annen bransje enn instrument- og musikkbransjen. Det er også deler av dette med Tandbergs rolle i dette som minner om Moland og French. Det er ikke av allverdens interesse for meg hva som foregår rundt denne «eggprodusenten» i Afrika, men det er svært viktig å forstå nok til å kunne forstå bedre hvordan samme man kunne dukke opp på to terror-åsteder før røyken etter bombene hadde lagt seg. I klartekst, så ja, det er en viktig del å forstå for å kunne nøste sammen det som egentlig skjedde den 22. juli 2011.

    Jeg må tenke gjennom om det er hensiktsmessig å starte en egen tråd om dette. Jeg føler meg ikke sikker, for vi er inne på et område av den norske offentlige forvaltningen man ikke nødvendigvis pådrar seg evig lykke over å avsløre. Som nevnt, jeg må få tenke grundig gjennom dette, og gjøre noen undersøkelser. Fram til det skjer, er det bare å komme med interessante opplysninger og dokumentasjon som kan kaste et slør av sannhet, ikke løgn, over 22. juli-saken. Så Lars og andre, kom med mer når dere mener det er relevant stoff.

  • 26. oktober 2016 at 21:02
    Permalink

    Jostemikk, i denne kommentaren skriver du: http://www.jostemikk.com/litt-dokumentasjon-om-hendelser-i-og-rundt-regjeringskvartalet-den-22-juli-2011/#comment-10962

    Ca. 11:46 ut i filmen til Johan Christian Tandberg så har han kommet til området der Mirakelkvinnen ble funnet. Han snakker med det som kan være politiets innsatsleder. Tandberg forteller at jeg befant meg under her da det smalt. Det må ha vært området med arbeidsplassene til DSS og deres overvåking. Det er utrolig godt gjort at han befant seg både der og i bilen i Akersgata samtidig, hvis det ikke er en hemmelig garasje under der, da, og han kjørte fortere enn svint ut og dukket opp ved enden av Y-blokka etter ca. et minutt.

    I intervjuet publisert på Aftenposten og BT starter han jo med å fortelle at han «kjørte i en tunnell» da smellet kom, og at han var redd taket skulle falle i hodet på ham, hvoretter han «kjørte som faen» for å komme seg gjennom tunnellen. Så på tidspunktet det smalt befant han seg 3 forskjellige plasser samtidig? I tunnellen, «under her» og i Akersgata?

  • 26. oktober 2016 at 21:05
    Permalink

    Han dukker jo opp overalt, så da man han jo ha befunnet seg overalt også, Pål. Er derfor jeg har gitt ham navnet Dukkopp-Johan.

  • 26. oktober 2016 at 21:32
    Permalink

    Har Dukkopp-Johan på noe tidspunkt «vitnet» for retten, eller vært i avhør, hvor hans forklaring er protokollført på hvor han nøyaktig befant seg da det smalt? Kunne jo vært interessant å vite hvor han der «dukket opp».

  • 26. oktober 2016 at 21:52
    Permalink

    Dette vet jeg ikke noe om, Pål, men må innrømme at jeg aldri har sjekket ham opp mot noen vitneliste.

  • 26. oktober 2016 at 21:54
    Permalink

    0:42 ut i egen video sier han «…og bilen min er gått i stykker». Like etter går han bort til bilen, som tilsynelatende ser uskadd ut. Hvordan kunne bilen bli skadet, når han andre steder påstår at han befant seg kjørende i en tunnell da det smalt?

  • 26. oktober 2016 at 23:20
    Permalink

    Han kjørte jo den bilen videre fra der han først parkerte. Neste stopp var ved VG-bygget, og jeg har ikke sett noe galt med bilen hans på noen av stedene. Den hadde i hvert fall ikke gått i stykker som i å bli i ikkekjørbar stand. Ikke noe av det han sier henger på greip, og det minner meg om en viss type folk.

  • 27. oktober 2016 at 00:42
    Permalink

    I denne tunellen må han ha vært. http://www.tu.no/artikler/kan-sprenge-y-blokka-fra-ring-1/237140 Der kan man ta av til høyre i tunellen og komme opp ved der Dhl bilen stod. Der kjører man rundt en rundkjøring og inn i akersgata hvor han parkerte. I den tunellen ligger også oslo hoved brannstasjon som fikk så store skader at de ikke fikk opp portene. Så kan vi spekulere i om han kom derifra eller en annen vei. Bilen hans så i hvertfall ikke ut til og ha fått store skader.

    https://www.google.no/maps/place/Akersgata,+Oslo/@59.9160619,10.7436415,17.25z/data=!4m5!3m4!1s0x46416e7d34eb5a05:0x4775cac4937d3ca7!8m2!3d59.9142586!4d10.7429021 Riksvei 162 på kartet er der tunnelen er. Tunnelen går under y blokka i regjeringskvartalet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Optionally add an image (JPEG only)

%d bloggere liker dette: